logo Facebook
I slova jsou činy

Češi se nebojí, že přijdou o práci, a navyšují tak výdaje za zboží, které nutně nepotřebují

05. června 2018 11:40 / autor: Lukáš Kovanda

Dubnové maloobchodní tržby dokládají, že spotřeba domácností zůstává spolehlivým tahounem české ekonomiky i v roce letošním. Vykazují meziroční růst odpovídající situaci v loňském roce. Nedochází ani k citelnému poklesu, ani nárůstu, a maloobchod si již řadu měsíců udržuje svoji velice solidní výkonnost.

V porovnání s loňskem však spotřebitelé kladou mnohem větší důraz na spotřebu nepotravinářského zboží, zatímco spotřeba potravin se meziročně dokonce propadá. To signalizuje, že jsou si spotřebitelé poměrně jistí ohledně své finanční situace v nejbližší době. Nepředpokládají příliš ani to, že by mohli přijít o práci, takže se nebojí navyšovat své výdaje za zboží právě nepotravinářské povahy, které k životu v celé řadě případů nutně nepotřebují.

Jejich spotřebitelský optimismus, nejvyšší za posledních více než dvacet let, je podporován nejrychlejším růstem reálných mezd za posledních patnáct let a současně nejnižší mírou nezaměstnanosti za posledních takřka 22 let. Česká ekonomika kulminuje, ale v letošním roce ještě spotřebitelské výdaje silné zůstanou. Za celý rok vykážou růst o 7,1 procenta.

 

Lukáš Kovanda

Hlavní ekonom společnosti Cyrrus