logo Facebook
I slova jsou činy

EU bude schvalovat „digitální reformu,“ může tím omylem pomoci i fake news

12. června 2018 07:00 / autor: Bohumila Žádníková

Sociální sítě a vyhledavače se bezplatně živí sdílením cizího obsahu. To je jedna s hlavních myšlenek nové úpravy autorských práv, o které se právě rozhoduje v Bruselu. Takzvaná digitální reforma se sice týká širokého množství dnes na internetu běžných praktik, jako je například sdílení autorsky chráněných dat na hromadných úložištích, ale jejím hlavním kamenem úrazu se zdají být zpravodajské materiály, články a videa. 

O co jde? Evropská komise chce novelou posílit práva vydavatelů. Jednoduše řečeno: každý odkaz na internetu, který se po zadání vyhledávaného výrazu čtenáři objeví, může nově být považován za autorský počin a bude se s ním podle toho nakládat. Vyhledávače by tak nově musely platit autorům, tedy médiím, ale i freelancerům, za zveřejnění odkazu včetně perexu a popisku. V extrémní variantě se může stát, že do Googlu nebo Seznamu zadáte dotaz, vyhledávač vyhodí výsledky, ale nebude vidět, kam odkaz vede. Nebude možné si udělat ani krátkou rešerši.

Zkušenosti z Německa a ze Španělska, kde už zpoplatnění vyhledávání na internetu zavedli před několika lety, ukazují, že taková legislativa je spíše kontraproduktivní. Místo, aby to vydavatelům pomohla, klesla jim návštěvnost serverů o desítky procent.

Dostáváme se tak zpět k diskusi o duševním vlastnictví, která dala vzniknou třetí největší parlamentní straně v Čechách a dodnes rozděluje odbornou veřejnost i řadové uživatele. Tentokrát však rovnice obsahuje novou proměnnou v podobě fake news. Právě šiřitelé klamavého obsahu mohou potenciálně profitovat z tvrdších autorských práv, pokud by tato zamezila vyhledávačům zobrazovat navrchu relevantní obsah, poněvadž by za něj museli platit.

Dezinformační servery samozřejmě poplatky od vyhledávačů chtít nebudou, protože jim jde v první řadě o šíření jejich „pravdy“ a v případech například ruské propagandy jsou již beztak alespoň některé z nich evidentně dotované. Není problém si představit, jak nakonec bude vypadat výjezd v Googlu po zadání klíčového slova. O feedu na sociálních sítích nemluvě.

Výklady směrnice jsou navíc tak nejednoznačné, že vytvářejí víc otázek, než poskytují odpovědí. Jak by se měli chovat vydavatelé, pokud budou mezi sebou články sdílet nebo na ně odkazovat? Novinářská práce je založena na znalosti relevantních informací, správném odkazování a na původnosti zdroje. Jak by to třeba zasáhlo bloggery na sociálních sítích nebo vznikající mediální startupy?

Návrh směrnice zatím čeká na projednání institucemi EU. Zejména se čeká, jak se k nové regulaci postaví Evropský parlament. Dopad směrnice na české prostředí proto v tuto chvíli nelze odhadnout. Nicméně vzhledem k jejím možným důsledkům bude důležité sledovat její schvalování na půdě EU už teď.