logo Facebook
I slova jsou činy

Českému průmyslu i stavebnictví se daří, červnová čísla za maloobchod jsou zklamáním. Trh s auty ztrácí svoji dynamiku a je to vidět

06. srpna 2018 10:34 / autor: Lukáš Kovanda

ČSÚ dnes zveřejnil červnové výsledky tuzemského průmyslu, stavebnictví a maloobchodu. Průmysl vykázal solidní tempo růstu. Průmyslový segment těžby a dobývání zaznamenal nejvýraznější meziroční nárůst za posledních více než sedm let, od května roku 2011. Výjimečně znatelný nárůst zaznamenal také energetický segment průmyslu. Tyto průmyslové segmenty rostou z důvodu rostoucí celosvětové a také evropské poptávky po energiích, například po elektřině či uhlí. Naopak zpracovatelský průmysl roste mnohem pomalejším tempem, což kromě jiného souvisí s ochabováním poptávky po automobilech, a to jako na úrovni EU, tak v ČR. Registrace nových osobních vozidel vykázaly letos v prvním pololetí nejslabší nárůst od roku 2013 jak v EU, tak v ČR, kde dokonce nastal jejich meziroční pokles. Za celý letošní rok průmysl i proto poroste ani ne polovičním tempem v porovnání s loňskem, když přidá 2,7 procenta.

Naopak dvouciferným tempem by letos mělo růst stavebnictví. Červnová čísla potvrzují poměrně příznivý trend právě ve stavebnictví, aktuálně zejména v inženýrském stavitelství. V sezónním očištění rostlo inženýrské stavitelství v červnu nejvýraznějším meziročním tempem od roku 2015, kdy vrcholilo dočerpávání prostředků z fondů EU. Tyto prostředky zhusta mířily právě do inženýrského stavitelství, např. na opravu silničních komunikací. Podobný efekt začíná být patrný i v současnosti, kdy rovněž čerpání prostředků z fondů EU postupně zrychluje. Právě evropské peníze letos tuzemskému stavebnictví významně pomohou, takže poroste solidním tempem 10,5 procenta.

Bohužel, červnový výsledek maloobchodu je zklamáním. Jeho růst byl v neočištěném vyjádření nejpomalejší od začátku roku 2017. Netřeba však činit unáhlené závěry, spotřebitelský optimismus totiž zůstává nadále vysoký, mzdy svižně rostou, takže jde podle všeho jen o přechodný výkyv. Nicméně v širším pohledu, po zahrnutí automobilového segmentu, doléhá i na tuzemský maloobchod ochlazování tuzemské poptávky po automobilech, plynoucí z nasycování trhu. ČR patří k menšině zemí EU, v nichž letos v prvním pololetí došlo k poklesu počtu registrací nových osobních aut, což je varovný signál. Maloobchod by však letos měl přidat zhruba stejně jako loni, 5,5 procenta, a spotřeba domácností pak spolu s investicemi bude v roce 2018 tahounem celé české ekonomiky.

 

Lukáš Kovanda

Hlavní ekonom společnosti Cyrrus