logo Facebook
I slova jsou činy

Hospodářský výbor – Výjimky pro prodej o svátcích, teplárenství a státní rozpočet

07. listopadu 2018 10:46 / autor: Vojtěch Berka

Hospodářský výbor dnes jedná o situaci v teplárenství, kde se zvýšila cena emisních povolenek, o prodejních dobách v maloobchodě a velkoobchodě, o vnitrozemské platbě, či o jednotlivých kapitolách státního rozpočtu. 

 

Výjimka pro velkoobchody u prodeje o svátcích

„Vyjmutí velkoobchodů dává svou nemilosrdnou logiku tím, že tam neexistují rodinné návštěvy ... Zásobují i ty obchody, které mají šanci o svátcích mít otevřeno,“ uvedl na začátek debaty navrhovatel Patrik Nacher (ANO). V současné době přitom již ve sněmovně leží dva jiné protichůdné návrhy. Jeden poslance Miroslava Kalouska (TOP 09), který chce zákazy prodeje zrušit plošně a Leo Luzara (KSČM), který je naopak navrhuje rozšířit na všechny svátky.

To samo o sobě naznačuje, jak rozštěpená v tomto případě sněmovna je. „Uregulujme se,“ prohlásil například Ivan Adamec (ODS), zatímco Leo Luzar (KSČM) poukazoval, že určovat zákonem, který svátek je důležitější a proto má tuto výjimku a který ne, je chybné a zákaz prodeje by měl být plošný. Pro odbory je podle něj přijatelným řešením i prémie za práci o svátcích.

„Povolení velkoobchodům může zbytečně vyvolat tlaky řetězců a maloobchodů,“ upozornil pak Martin Jiránek (Piráti). Podle něj je třeba zaměřit se na problémy, které z existence zákona vyplynuly, jako je rozdělení svátků, či limit 200 metrů čtverečních, který rozděluje provozovny, jež smí, či nesmí o svátcích fungovat. Na to, že vyjmutí velkoobchodů je problémem pro ostatní maloobchodní řetězce potvrdila i Renáta Burianová z odborového svazu pracovníků v obchodech.

Návrh však výbor nakonec doporučil.

 

Rozpočet ministerstva dopravy a fondu dopravní infrastruktury

Pro příští rok počítá Ministerstvo dopravy s výdaji převyšujícími 70 miliard korun. Dominantní část hodlá financovat díky příjmům z Evropské unie. Výrazný nárůst je viditelný především u výdajů na slevy jizdného, které poposkočily o více než 5 miliardy nahoru. „Pět a půl miliardy je cirka 30 kilometrů dálnic,“ poznamenal Ivan Adamec (ODS).

„Do konce roku očekáváme, že kapitolu vyčerpáme s jediným otazníkem a to jsou slevy,“ uvedl náměstek Tomáš Čoček. Žádosti ze stran dopravců jsou dle jeho slov pomalejší, než se očekávalo. To je však pouze menším problémem a i proto návrh rozpočtu doporučí výbor schválit.

Co se týče rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, i ten je výrazně závislý na evropských zdrojích. „Modelově nám vychází, že kolem roku 2020 by evropské prostřekdy měly být dočerpány,“ uvedl Čoček. U staveb, které nyní teprve začínají ministerstvo ani fond reálně nevidí na jejich konec, respektive na to, jak přesně budou financovány, pokud například mají běžet výhledově až do roku 2021.

Ani přesto není se současným čerpáním evropských zdrojů poslanec Jiří Bláha (ANO) spokojen. Jejich poměr by se u investic neměl pohybovat okolo padesáti procent, ale útočit spíše na osmdesátiprocentní hranici. „Mladá Boleslav měla být dávno přímo napojena na Německo,“ uvedl Bláha. Potřeba je podle něj především podpora infrastruktury v průmyslových oblastech.

I tento rozpočet nicméně výbor doporučí ke schválení.