logo Facebook
I slova jsou činy

Nová data OECD nadále potvrzují mizerii českých učitelů

10. září 2019 15:41 / autor: Michal Skořepa

Dnes vydala OECD letošní vydání své každoroční publikace Education at a Glance 2019. Jako každý rok přináší tato publikace spoustu indikátorů a hlavně porovnání hodnot těchto indikátorů pro různé členské země.

Jedním z indikátorů, které jsou z pohledu Česka nejzajímavější (a rovnou dodejme, že nejsmutnější), je podíl průměrného platu učitele a průměrného platu všech vysokoškoláků v dané ekonomice. Tento poměr ukazuje, o co lépe by se průměrný učitel mohl mít, kdyby si vybral jiné povolání, kde je potřebné VŠ vzdělání. I letos, stejně jako v minulých letech, se Česko objevuje na úplném chvostu všech srovnávaných zemí:

tab

Český podíl 64 % značí, že průměrný český učitel si nevydělá ani dvě třetiny toho, co si vydělá průměrný český vysokoškolák. Pak se nelze divit, že skutečné osobnosti s rozhledem a s inspirativním myšlením se stávají učiteli obvykle jen v případě, že jsou zároveň velmi obětavými idealisty.

Jak už zaznělo v naší podrobné datové analýze z dubna tohoto roku, dlouhodobé úspory na platech českých učitelů jsou sice na jedné straně jedním ze zdrojů nízkého zadlužení českého státu, ale na druhé straně také jedním z faktorů podinvestovanosti české ekonomiky: analýza ukázala kumulativní skrytý dluh na učitelských platech ve výši závratných cca 500 miliard korun.

Tato podinvestovanost českého školství se nám mstí a do budoucna bude mstít zbytečně nízkou kvalitou výuky a následně nízkou produktivitou české populace (podobně jako snižuje produktivitu české ekonomiky třeba nedostatečná kapacita datových sítí nebo neefektivní státní správa). Relativní výše platů českých učitelů se sice v posledních letech zvyšuje, tempo tohoto zvyšování je však velmi pomalé.

 

Michal Skořepa

Autor je analytikem České spořitelny a členem představenstva České společnosti ekonomické
Zveřejněno s laskavým svolením autora