logo Facebook
I slova jsou činy

Hodnota Facebooku se kvůli bojkotu propadla o 8 procent, přitvrdí proto v moderování

29. června 2020 15:16 / autor: Vojtěch Berka

Hodnota Facebooku se během pátečního obchodování propadla téměř o 8 %. Podle odhadů to znamená, že Mark Zuckerberg přišel asi o 7,2 miliardy dolarů, tedy o 170 miliard korun, z hodnoty svého jmění. Důvodem propadu je kampaň amerických lidskoprávních aktivistů #StopHateforProfit, kterým se podařilo přesvědčit velké domácí společnosti k bojkotu reklamy na nejznámější sociální síti světa.

Hnutí vzniklo 19. června po úmrtí Geroge Floyda a následných protestech proti institucializovanému rasismu v USA. Na začátku kampaně proti Facebooku pak byl příspěvek amerického prezidenta Donalda Trumpa, který na svém profilu pohrozil, že "až začne rabování, začne také střelba." Facebook odmítl prezidentovo vyjadřování moderovat.

Následné volání po bojkotu Facebooku již vyslyšeli někteří z největších zadavatelů reklamy, jako například Verizon, Starbucks nebo nejnověji Coca-Cola. Mezi bojkotéry ale patří i dalších více než 160 společností, namátkou ještě zmiňme Unilever, Ben & Jerry's, Hondu nebo Levi Strauss. Organizátoři kampaně navíc nyní hodlají oslovit i společnosti mimo USA.

Právě reklama přitom tvoří téměř 100 % příjmů sociální sítě Marka Zuckerberga. Jen za první tři měsíce tohoto roku na ní vydělala 17,4 miliard dolarů, tedy zhruba 414 miliard korun.

„Nemáme absolutně žádné důvody proč tolerovat otevřené projevy nenávisti,“ uvedl dnes pro ujištění Nick Clegg, viceprezident Facebooku pro vztahy s veřejností. „Nemáme je rádi my, nemají je rádi naši uživatelé a nemají je pochopitelně rádi ani naši inzerenti ... My profitujeme z pozitivních lidských vztahů – ne z nenávisti.“ Facebook podle jeho slov měsíčně odstraní na 3 milióny nepřípustných příspěvků, přičemž 90 % z nich stáhne ještě dříve, než je někdo stačí nahlásit.

Kromě standardní PR obrany sáhla sociální síť také ke konkrétním krokům. Mark Zuckerberg v pátek ve svém příspěvku napsal, že jeho společnost hodlá před nacházejícími prezidentskými volbami v USA nově zavést označování nevhodných příspěvků. Výroky politiků a dalších veřejných činitelů  Facebook vnímá jako veřejnou, zpravodajskou informaci. Chce proto uživatelům umožnit ji sdílet a udělat si na ni vlastní názor, ale zároveň mít možnost ohradit se proti jejímu obsahu.

Mazat příspěvky politiků hodlá sociální síť pouze v případě, že budou otevřeně vyzývat k násilí či odrazovat lidi od účasti ve volbách. Problematické posty ale budou doprovázet odkazy na vlastní informační stránky Facebooku.

Právě na falešná či zavádějící tvrzení, která by mohla voliče odradit od účasti ve volbách, se přitom hodlá Facebook zvlášť zaměřit během dnů těsně před podzimními volbami. Bude na tom spolupracovat i s americkými úřady.