logo Facebook
I slova jsou činy

ČT vznáší námitky proti nákupu CME, bojí se propojení Novy a O2 TV

10. září 2020 12:01 / autor: Vojtěch Berka

Česká televize od Evropské komise obdržela dotazník, který má popsat, jaká konkurenční a tržní rizika může přinést majetkové propojení skupiny TV Nova a společnosti O2. Na zasedání Rady ČT to dnes uvedl generální ředitel Petr Dvořák. Televize nyní podle jeho slov vypracovává odpověď.

„Záměrem je Evropské komisi komunikovat naše obavy ohledně dalšího vývoje na trhu, zejména potom trhu vysílacích práv ke sportovním událostem,“ prohlásil Dvořák s tím, že první řadu námitek proti spojení Novy s O2 pod vlastnictvím PPF odeslala Česká televize do Bruselu již minulý týden. Cílem ČT je vymínit si podmínku, která by veřejnoprávnímu médiu zajistila „rovný a transparentní přístup specificky k důležitým sportovním právům, která se na českém trhu obchodují.“

Pokud by se takovou podmínku nepodařilo ustanovit, lze podle Dvořáka očekávat od 02 a Novy pokračování agresivního přístupu v oblasti akvizice sportovních práv. Jako příklad uvedl šéf Kavčích hor situaci z před dvou let, kdy nebyla při prodeji práv na vysílání nejvyšší české fotbalové soutěže ČT vůbec oslovena a následně s O2 uzavřela sublicenční smlouvu.

Předem připomeňme, že nejen O2 TV, ale právě i Nova Sport je byla v posledních letech mnohem ochotnější utrácet za sportovní práva než Česká televize.

Otázkou nicméně zůstává, proč by měla být Česká televize na trhu se sportovními právy chráněna jakýmikoli výjimkami.

Druhou a neméně zajímavou otázkou je, proč Evropská komise oslovuje s dotazníkem veřejnoprávní médium, které je přímým konkurentem O2 TV a Novy a těžko tedy může poskytnout cokoli, co by byť jen připomínalo nezaujatý pohled.

Český daňový poplatník si přitom přitom platí úřad, který se na analyzování konkurenčních rizik specializuje, tedy Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Jeho závěry jsou komisi nepochybně k dispozici.

ČT je poměrně velký a bohatý subjekt a se svým rozpočtem by měla být schopna, pokud to uzná za vhodné, konkurovat v nabídkách televizím, které nemají příjmy zaručené zákonem o koncesionářských poplatcích. Pokud mají na Kavčích horách pocit, že v ČR vzniká monopol na sportovní přenosy, měli by podat podnět právě na ÚOHS. Pokud si práva prostě jen neumí vyjednat, měli by se pokusit zaměstnat někoho, kdo to dokáže. Představa, že by ze zákona musela být povinně oslovována každou organizací, která chce prodat svá práva, je směšná.

PPF odeslala Evropské komisi podklady pro schválení nákupu mediální skupiny Central European Media Enterprises (CME) na začátku září. Unijní exekutiva by měla rozhodnout do začátku října.

Akcionáři CME transakci v hodnotě asi 2,1 miliardy dolarů, tedy více než 48 miliard korun, schválili již v únoru. Stanice společnosti mají vedoucí postavení na každém trhu, na kterém CME působí. Portfolio CME čítá 36 kanálů, které pravidelně sleduje asi 50 milionů diváků. Česká TV Nova, kterou CME získala v roce 2004 právě od PPF Petra Kellnera, nicméně zůstává jedním z jejích nejdůležitějších aktiv.

 

Vojta Berka