logo Facebook
I slova jsou činy

Mezinárodní tahanice okolo digitální daně pokračují, OECD stále není schopná poskytnout společná pravidla

16. října 2020 10:03 / autor: Vojtěch Berka

Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) tento týden zveřejnila nový materiál, týkající se danění digitálních společností jako Apple, Facebook, nebo Amazon. Pokud si ale někdo dělal naděje, že se jí podaří urovnat spory mezi USA na jedné straně a zbytkem světa, ve kterém tito digitální obři působí, na druhé, tak se mýlil.

OECD nejen odsunula vytvoření společného daňového rámce na příští rok, ale ve zprávě navíc varuje před zaváděním daní unilaterálně. "V nejhorším případě by jednostranné zavádění daní na digitální služby mohlo vést k obchodní válce, jež by snížila světové HDP až o 1 %," uvádí organizace.

Právě OECD přitom měla za úkol vytvořit multilaterální smlouvu, která by danění těchto korporací vyřešila. Nepodařilo se jí však ani udržet USA u jednacího stolu.

Evropská komise již dříve vyhlásila, že pokud se nepodaří najít společné řešení v rámci OECD, zavede celoevropskou digitální daň do konce roku 2020. K dodržení tohoto ultimáta ji ve středu vyzval i francouzský ministr financí Bruno Le Maire."Myslíme si, že Evropa by měla jít příkladem a zavést digitální danění, jak brzy to jen bude možné," prohlásil.

Země jako Francie, Španělsko, Velká Británie, ale třeba i Indie, by díky národní legislativě mohly teoreticky začít vybírat první daně již na počátku roku 2021.

Cílem danění je vyhnout se praktikám, v rámci kterých mají velké společnosti legální možnost vyvádět své příjmy do zemí s volnými daňovými pravidly, jako například Irsko nebo Nizozemí, a následně do destinací, které již můžeme s klidným srdcem nazvat daňovými ráji. Tento manévr je obvykle známý pod pojmem „dvojitá irská a holandský sendvič.“ Jen v roce 2016 se tak Googlu podařilo na daních ušetřit přinejmenším 3,7 miliard dolarů, tedy asi 85 miliard korun, když výraznou část svých evropských zisků převedl na společnost sídlící na Bermudách. A v podávání stejného menu pokračoval i v následujících letech.

Není od věci také připomenout, že Apple a Facebook byli jedněmi z hlavních aktérů nechvalně proslulých Paradise Papers.